Εν έτη 2016 φαίνεται ότι η πιο διαδεδομένη μέθοδος φωτισμού εσωτερικών χώρων, που δεν είναι άλλη από την τοποθέτηση μίας λάμπας στο κέντρο ενός χώρου(!), φαίνεται ότι δεν συμβαδίζει με τις ανάγκες της σύγχρονης αρχιτεκτονικής.

%cf%86%cf%89%cf%84%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%b1-%cf%89%cf%81%ce%b1-%ce%bc%ce%b7%ce%b4%ce%b5%ce%bd%ce%b1%cf%81%cf%87%ce%b5%ce%b9%ce%bf-1

Ο φωτισμός όντας αναπόσπαστο κομμάτι της αρχιτεκτονικής εξελίχθηκε με βάση τις ανάγκες της. Τα φωτιστικά, με τη σειρά τους, ως κύρια παράγωγα του φωτισμού εξελίχθηκαν και αυτά για να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες του χώρου. Πρόσταζε ο χώρος φωτιστικά στο έδαφος; Έγινε! Πρόσταζε φωτιστικά για τους τοίχους, για τις οροφές , διακοσμητικά; Έγινε! Μέχρι τότε όλα έβαιναν καλώς. Όσο όμως αυξάνονταν η πολυπλοκότητα της μορφής των χώρων, τόσο περισσότερο ο «παραδοσιακός» φωτισμός αδυνατούσε να αναδείξει αυτές την αρχιτεκτονική. Ήρθε και η επονομαζόμενη «θεωρία των άκρων» (όπως μου αρέσει να την λέω) και έδεσε το πράγμα. Σύμφωνα με αυτή την θεωρία το ιδανικό σενάριο είναι ο φωτισμός να προσαρμόζεται στις γωνίες του χώρου και αν είναι δυνατόν να προσαρμόζεται στα αρχιτεκτονικά στοιχεία του χώρου. Με λίγα λόγια, ξεχάστε τον φωτισμό όπως τον ξέρατε. Άντε τώρα να εξηγήσεις στην γιαγιά πως πρέπει να αποχωριστεί την αγαπημένη της λάμπα με το περίτεχνο vintage κάλυμμα με πράσινο γυαλί και σεμεδάκι!!

%cf%86%cf%89%cf%84%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%b1-%cf%89%cf%81%ce%b1-%ce%bc%ce%b7%ce%b4%ce%b5%ce%bd%ce%b1%cf%81%cf%87%ce%b5%ce%b9%ce%bf-2

Αρχιτέκτονες  όπως οι Zaha Hadid, Daniel Libeskind, Bjarke Ingles, Mad Architects και όχι μόνο έχουν ήδη προσαρμόσει τον φωτισμό στους όγκους των κτιρίων τους.
Επειδή, όμως, τα σπίτια μας ίσως  να μην σχεδιαστούν από κάποιο μεγάλο αρχιτέκτονα καλό θα ήταν να γνωρίζουμε μερικά πράγματα, ώστε να βελτιώσουμε τον φωτισμό με βάση τα νέα δεδομένα.

%cf%86%cf%89%cf%84%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%b1-%cf%89%cf%81%ce%b1-%ce%bc%ce%b7%ce%b4%ce%b5%ce%bd%ce%b1%cf%81%cf%87%ce%b5%ce%b9%ce%bf-3%cf%86%cf%89%cf%84%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%b1-%cf%89%cf%81%ce%b1-%ce%bc%ce%b7%ce%b4%ce%b5%ce%bd%ce%b1%cf%81%cf%87%ce%b5%ce%b9%ce%bf-4

Tip vol.1: Στην κουζίνα οι λειτουργικές ανάγκες υπερτερούν από τις αισθητικές. Οπότε, πρέπει ο φωτισμός να καλύπτει αυτές τις ανάγκες. Προσαρμόζουμε, λοιπόν, τον φωτισμό στα έπιπλα και στους τοίχους. Δε λέμε όχι, όμως, σε φωτιστικά ακριβώς  πάνω από τον πάγκο και το τραπέζι, ειδικά στην περίπτωση που αυτά είναι ελεύθερα στον χώρο.

Tip vol.2: Στο καθιστικό τα μόνο φωτιστικά που θα προτείναμε είναι διακοσμητικά, που θα χρησιμεύουν στην περίπτωση που χρειαζόμαστε περισσότερο φως για μία ασχολία μας (π.χ. διάβασμα, ράψιμο κλπ.). Ο βασικός φωτισμός μπορεί να προσαρμοστεί στους τοίχους και στα δάπεδα με έμφαση στις άκρες.

Tip vol.3: Όσο πιο υπερβολικά και πολύπλοκα είναι τα φωτιστικά τόσο περισσότερο τραβάνε με λάθος τρόπο την προσοχή.

Σχολίασε και εσύ..!

Σχόλια

Spiros Nikolopoulos

Ο Σπύρος Νικολόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα στις 12 Σεπτεμβρίου το έτος 1995 κ μεγάλωσε στη Λιβαδειά. Η μεγάλη του επιθυμία να σπουδάσει αρχιτεκτονική εκπληρώθηκε στην ηλικία των 18, όπου άρχισε να φοιτά στη σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Από τότε μέχρι κ σήμερα, όπου βρίσκεται στο 4ο έτος σπουδών έχει συνεχή παρουσία σε εθελοντικές δράσεις σχετικές με την αρχιτεκτονική, διεθνή “workshops”, διεθνείς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς και έκανε μέρος της πρακτικής του άσκησης στους “Not A Number Architects”. Ως μελλοντικός αρχιτέκτονας δεν σκέφτεται να σταματήσει να επαγρυπνά για το μέλλον της αρχιτεκτονικής, του κόσμου κ να επιδιώκει την εξέλιξη κ των δύο.