Χωρίς αμφιβολία τα Χριστούγεννα είναι μια περίοδος όπου δε σταματούν να περνούν από μπροστά μας όλων των ειδών οι λιχουδιές. Όσο μας ενθουσιάζει όμως το γεμάτο και νόστιμο εορταστικό τραπέζι, άλλο τόσο μας τρομάζει. Οι περισσότερες γυναίκες έχουν τον ίδιο φόβο, που δεν είναι άλλος από το τι θα δείχνει η ζυγαριά τις πρώτες μέρες του νέου έτους. Το εορταστικό πνεύμα και όλοι αυτοί οι διατροφικοί πειρασμοί σε συνδυασμό πάντα με τη δικαιολογία “Έλα μωρέ Χριστούγεννα είναι ας φάμε λίγο παραπάνω”, μπορούν να τινάξουν στον αέρα την όποια προσπάθεια για υγιεινή διατροφή που ίσως έχετε κάνει μέχρι τώρα.

Για να σας βοηθήσουμε λοιπόν να διατηρήσετε τα κιλά σας και να μην επιβαρυνθείτε με παραπανίσια, ζητήσαμε από την Διαιτολόγο-Διατροφολόγο Ιουλία Χαριστού να μας δώσει μερικές συμβουλές για την… εορταστική διατροφή μας.

428862_452533268090988_1088517761_n

Αρχικά , εστιάσαμε στο τι και πως πρέπει να φάμε την ημέρα των Χριστουγέννων στο εορταστικό τραπέζι.

Ποτέ μην πάτε σε μια γιορτή πεινασμένος!

Η πιο σοφή κίνηση πριν από κάθε εορταστικό γεύμα. Να φάτε ένα μικρό αλλά θρεπτικό σνακ. Το άδειο στομάχι είναι κακός σύμβουλος και μπορεί εύκολα να σας παρασύρει σε μεγαλύτερη κατανάλωση τροφής από το κανονικό. Ένα μικρό τοστ με μαύρο ψωμί, άπαχο τυρί και λαχανικά, ή δύο φρούτα ακόμα και ένα ποτήρι χυμό θα σας βοηθήσουν να συγκρατηθείτε και να κόψετε την πείνα.

Μην κολλάτε στο φαγητό!

Η γιορτή γίνεται για να βρεθείτε με φίλους και γνωστούς. Αποσπάστε την προσοχή σας από το φαγητό μιλώντας με άλλους, συμμετέχοντας στις συζητήσεις και μένοντας μακριά από τον μπουφέ ή το τραπέζι.

Ελέγξτε το ρυθμό με τον οποίο τρώτε!

Οι πιο πολλοί νομίζουν ότι βάζοντας χρονικούς περιορισμούς στην κατανάλωση του φαγητού θα καταφέρουν να περιορίσουν την ποσότητα που τρώνε. Στην πραγματικότητα αυτό που καταφέρνουν είναι να τρώνε πιο γρήγορα. Ένας απλός και εύκολος τρόπος να ελέγξετε τον ρυθμό με τον οποίο τρώτε είναι απλά να αφήνετε κάποιο χρονικό διάστημα να μεσολαβήσει ανάμεσα σε δύο μπουκιές φαγητού. Είτε μετρώντας 10-15 μασήματα (κάτι που θα σας επιτρέψει να απολαύσετε το φαγητό και να το χωνέψετε πιο εύκολα) είτε ανάμεσα σε δύο μπουκιές να αφήνετε στο τραπέζι το πιρούνι και το μαχαίρι.

Μετρήστε τις μπουκιές σας!

Δεν υπάρχει τίποτα πιο επικίνδυνο σε ένα εορταστικό γεύμα, από τον μπουφέ και τα καναπεδάκια. Μικρά σε μέγεθος αλλά πολλές φορές γεμάτα σε θερμίδες και λιπαρά. Εντοπίστε ποια θέλετε να φάτε και προτιμήστε τα. Φυσικά η επιλογή να τα φάτε όλα είναι λάθος!

Φάτε λαχανικά!

Αν το φαγητό το σερβίρετε μόνος σας, από το μπουφέ τότε ξεκινήστε βάζοντας στο πιάτο σας, σαλάτα και αφού, την φάτε σερβίρετε πάλι με την επιλογή σας στο μισό πιάτο και το υπόλοιπο με λαχανικό. Προσπαθήστε να αποφύγετε τα σύνθετα και πολύπλοκα φαγητά, ή αυτά που έχουν πολλές σάλτσες και λιπαρά. Προτιμήστε στεγνά και χωρίς πολλά καρυκεύματα φαγητά (που μπορεί εκτός από μια ευχάριστη και καυτερή γεύση να αφήσουν και μια ανεπιθύμητη καούρα στο στομάχι).

woman-with-fork-main

Κάντε τις σωστές επιλογές στο τραπέζι!

Τα φαγητά μπορεί να είναι νόστιμα και ελκυστικά, αλλά τα λιπαρά παραμονεύουν. Προτιμήστε λοιπόν να φάτε άπαχο κρέας (ψάρι ή κοτόπουλο) και φυσικά χωρίς πέτσες ή σάλτσες. Αν πάλι το φαγητό είναι κρέας μοσχάρι ή χοιρινό, διαλέξτε ένα κομμάτι ή μια μερίδα χωρίς ορατό λίπος. Και αν υπάρχει αυτό προσπαθήστε να το αφαιρέσετε. Να ξέρετε όμως ότι ακόμα και αν με πολύ επιμέλεια έχετε απομακρύνει όλο το ορατό λίπος, μέσα στους ιστούς υπάρχει ακόμα αρκετό. Αποφύγετε επίσης τα μαγειρευτά φαγητά με τις πολλές σάλτσες και φυσικά τα τηγανητά. Μπορεί να είναι νόστιμα, αλλά η χοληστερίνη και τα τριγλυκερίδια θα κάνουν μια τρομακτική άνοδο στην

επόμενη εξέταση αίματος. Κρατήστε μακριά από το πιάτο σας οτιδήποτε έχει να κάνει με κρέμες γάλακτος. Ακόμα και στην πιο light εκδοχή της είναι ικανή να πολλαπλασιάσει τα λιπαρά στο πιάτο σας.

Αν πάλι εσείς ετοιμάζετε ένα γιορταστικό γεύμα.

Όλες οι νοικοκυρές θέλουν όλα να είναι στην εντέλεια. Έτσι κάνουν το λάθος και δοκιμάζουν πολλές φορές τα φαγητά που ετοιμάζουν. Το αποτέλεσμα είναι πριν κάτσουν στο τραπέζι, χωρίς να το καταλάβουν, να έχουν ήδη φάει μια μεγάλη ποσότητα φαγητού. Αν δε παρασυρθούν και στην διάρκεια του γεύματος (είναι αγένεια να μην τιμήσουν τα φαγητά που έχουν ετοιμάσει για τους άλλους), τότε καταλήγουν να έχουν φάει μια πολύ μεγάλη ποσότητα φαγητού σε μια μέρα. Περιορίστε λοιπόν τις δοκιμές και προσπαθήστε να μαγειρέψετε όσο μπορείτε πιο ελαφριά για όλους.

Διατροφικά Tips

Φάτε ένα υγιεινό πρωινό το πρωί των Χριστουγέννων. Συμπεριλάβετε τουλάχιστον ένα φρούτο, κάποια πρωτεΐνη όπως τα αυγά ή ξηρούς καρπούς. Αυτό θα σας βοηθήσει να μην πεινάτε πολύ και να μην τσιμπάτε συνέχεια μέχρι το δείπνο.

 Προσφερθείτε να φέρετε στο τραπέζι που είστε καλεσμένη, μία μεγάλη σαλάτα, ή μία πιατέλα με λαχανικά, ώστε να είστε σίγουρη ότι υπάρχει ένα υγιεινό πιάτο στο τραπέζι!

Κρύψτε στη τσάντα σας ένα υγιεινό σνακ όπως ένα σακουλάκι με ξηρούς καρπούς, αν τυχόν πεινάσετε περιμένοντας το γεύμα. Μην ξεχνάτε να τρώτε ένα μικρό γεύμα ή ένα υγιεινό σνακ, κάθε τρεις ή τέσσερις ώρες στην διάρκεια της ημέρας. Θα διατηρήσετε έτσι το επίπεδο σακχάρου στο αίμα σταθερό και είναι πολύ πιο υγιεινό από ένα τεράστιο γεύμα μία φορά την ημέρα.

Γεμίστε πρώτα το πιάτο σας με υγιεινές επιλογές. Επιλέξτε γαλοπούλα ή ζαμπόν και λαχανικά και έπειτα, που δεν θα πεινάτε πια, διαλέξτε κάποιες λιπαρές λιχουδιές.

Ελέγχετε το μέγεθος της μερίδας. Αντί να στερείτε τον εαυτό σας από τρόφιμα που σας αρέσουν αλλά έχουν πολλές θερμίδες, μπορείτε να φάτε μία μικρή ποσότητα για να ευχαριστηθείτε χωρίς να φουσκώσετε.

Πιείτε ένα φλιτζάνι τσάι πριν ή ακόμη και μετά το δείπνο σαν επιδόρπιο. Το τσάι έχει πολλά αντιοξειδωτικά και το υγρό θα σας «γεμίσει» για να μην θελήσετε να φάτε γλυκό μετά.

Με τα γλυκάκια τι κάνουμε;

Το ιδανικό θα ήταν να καταναλώνετε 1-2 γλυκά ημερησίως και να επιλέξετε τα μίνι, δηλαδή γλυκίσματα σε μικρό μέγεθος, ώστε να δοκιμάσετε διάφορες γεύσεις, αλλά τουλάχιστον η ποσότητα να είναι μικρή. Επίσης μία ωραία και υγιεινή ιδέα είναι να λιώσετε κουβερτούρα και να τη σερβίρετε με φρέσκα και αποξηραμένα φρούτα. Σε κάθε περίπτωση, μπορείτε να απολαύσετε το αγαπημένο σας γλυκό την ημέρα των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς χωρίς να το παρακάνετε τις υπόλοιπες μέρες. Εάν όμως παρασυρθείτε παραπάνω, καλό θα ήταν να αυξήσετε την φυσική σας δραστηριότητα.

Καλές Γιορτές!

Ευχαριστούμε τη Διαιτολόγο-Διατροφολόγο Ιουλία Χαριστού για την βοήθειά της.


Ιουλία Χαριστού

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Μεταπτυχιακής εξειδίκευσης του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών στην “Κλινική Διατροφή” και “Ψυχολογίας της εκπαίδευσης”

http://thessdiet.gr/

Ίωνος  Δραγούμη 24,Θεσσαλονίκη

2310 234077 | ixaris@hotmail.com |

 

 

 

 

Σχολίασε και εσύ..!

Σχόλια

Xrysa Xamatzi

Ονομάζομαι Χρύσα Χαμαμτζή και είμαι φοιτήτρια Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ. Είμαι γέννημα θρέμμα Θεσσαλονικιά και δηλώνω ερωτευμένη με την πόλη μου. Αυτό που με χαρακτηρίζει, είναι ότι μιλάω πολύ και “πάσχω” από τη ψυχική νόσο της τελειομανίας. Αυτό που μου δίνει ενέργεια, είναι η γυμναστική και το χαμόγελο της μαμάς μου. Η μεγάλη μου αδυναμία είναι τα σκυλιά και ο μεγαλύτερος μου φόβος η μοναξιά. Στους ανθρώπους με απωθεί η αγένεια και με ελκύει η αποφασιστικότητα. Η δημοσιογραφία για μένα είναι τρόπος ζωής, καθώς με συναρπάζει το γεγονός πως θα μεταδώσω μια πληροφορία ή ένα μήνυμα στο κοινό, και με αυτό τον τρόπο θα τους δημιουργήσω ένα οποιοδήποτε συναίσθημα. Αυτό που επιδιώκω και ονειρεύομαι ; Mια δική μου ραδιοφωνική εκπομπή.